Restaurant Rozenhof
4 250 reviews
Nijmeegsebaan 114 Heilig landstichting, nabij Nijmegen, Gelderland 6564 CK
0031243230359 Franse keuken, tapas , High tea, bufetten 20 euro
Yes, ja www.rozenhof.nl/restaurant/menukaart/
U bevindt zich op: Home /Activiteiten / Lezingen

Lezingen

In Rozenhof worden verschillende lezingen en cursussen gegeven. Door onder andere Pithos Kunst en Cultuur, de Nijmeegse Lyceumclub en Xantippe.

Pithos Kunst en Cultuur

Docent: Roland Gieles MA, Kunsthistoricus

Lezingen: 

Handschriften: de tot standkoming en het gebruik van een middeleeuws handschrift

In de middeleeuwen werden prachtige, luxe handschriften gemaakt. In deze lezing gaan we nader in op de totstandkoming van een handschrift en het gebruik ervan. Ook zullen we aandacht besteden aan de verschillende opdrachtgevers en de kunst van de handschriftverluchting.

Reizen in de middeleeuwen

Soms zijn we geneigd te denken dat de middeleeuwer niet veel meer van de wereld kende dan zijn eigen regio. Toch waren er talloze reisvormen in de middeleeuwen, zoals pelgrimstochten, handels- en ontdekkingsreizen, kruistochten en bedevaarten, maar ook literaire reizen, zoals de Visioenen van Tondal (ca. 1150) en Dante’s Goddelijke Komedie (eerste kwart van de 14e eeuw). In deze lezing gaan we kijken naar middeleeuwse kaarten, en naar de invloed van deze reizen op de middeleeuwse kunst.

Monsters en Fabeldieren: waar vind je ze en hoe ga je ermee om?

De middeleeuwer geloofde in wezens die wij nu als fabeldieren bestempelen, zoals de fenix, de griffioen, de eenhoorn en de draak, maar ook in minder vriendelijke monsters, zoals de Donestre of de Noorse Midgardslang. Al deze wezens leefden op plekken aan de rand van de wereld of op ontoegankelijke plekken, zoals de bodem van de oceaan. In deze lezing gaan we kijken naar enkele van deze fabeldieren, wat hun specifieke eigenschappen waren en hoe men in de middeleeuwen over hen dacht.

Byzantium en het WestenNa het uiteenvallen van het Romeinse Rijk werd het voormalige Oost-Romeinse Rijk het Byzantijnse Rijk, met Byzantium (het huidige Istanbul) als stralende hoofdstad. Al gauw ontstonden er handelsovereenkomsten tussen Byzantium en het Westen. Via de havens van Venetië en Genua maakte West-Europa kennis met de Byzantiijnse cultuur. Door de ontstane culturele uitwisseling zijn er in delen van Europa nog Byzantijnse invloeden zichtbaar in de kunst en architectuur. In deze lezing gaan we kijken naar deze bijzondere onderlinge relatie.

Islamitische kunst en de Moorse invloed in West-Europa

In het Midden-Oosten ontstonden in landen als Irak, Iran en Syrië de meest wonderlijke Islamitische bouwwerken met zeer verfijnde decoraties. Via de Moren, die delen van Zuid-Europa, in handen hadden, zijn er nog sporen van Islamitische kunst en architectuur zichtbaar in het huidige West-Europa. In deze lezing gaan we nader in op deze gebouwen en kunstwerken en zullen we zien in hoeverre de Islamitische kunst van de Westerse kunst verschilt.

De bouw van een kathedraal: Van tekentafel tot gebouw

Soms staan we voor een grote kathedraal en vragen we ons af: hoe is het mogelijk dat zo’n majestueus gebouw eeuwen geleden gebouwd kon worden, met de middelen die toen voorhanden waren? In deze lezing volgt een antwoord op die vraag: we gaan kijken naar het bouwproces van een gotische kathedraal, van de tekentafel, via de uitvoering, tot de voltooiing.

De Franse kathedralen

In het gevolg van de vorige lezing kijken we in deze lezing naar de belangrijkste voorbeelden van de ontwikkeling van de gotische kathedraal, onder andere naar de Saint Denis en Notre Dame in Parijs en de kathedralen van Chartres en Reims.

Jan van Eyck en tijdgenoten

Als laatste lezing van de cursus staat Jan van Eyck (ca. 1390-1441) centraal, die als laatmiddeleeuwse schilder zijn werk tot in detail verfijnde. Hij was een van de eerste kunstenaars, die in plaats van eigeel een hoge gradatie olie als bindmiddel voor zijn verfpigmenten gebruikte. Hij speelde met reflecties, signeerde zijn werk zo nu en dan en was tot in Italië, het centrum van de Renaissance, bekend. Ook komen zijn tijdgenoten aan bod, onder wie Rogier van der Weijden (1400-1464) en Antonello da Messina (1430-1479).

Locatie: Zaal 'de Klimroos'. U kunt gratis parkeren. Openbaar vervoer: de stadsbus stopt voor de deur.

Kosten: € 210,- 

Inclusief: kopje koffie of thee en een digitale samenvatting. 

Data:  op woensdag avond (alleen bij voldoende belangstelling) van 19:30 -21:30 uur
5 okt.; 19 okt.; 9 nov.; 23 nov.; 7 dec.; 4 jan 2017; 18 jan. 

op vrijdagochtend van 10:30 – 12:30 uur

23 sept.; 7 okt.; 21 okt.; 11 nov.; 25 nov.; 9 dec.; 6 jan 2017; 20 jan.

Meer informatie over de bijeenkomsten kunt u vinden op de website van Pithos kunst en cultuur www.pithos.nl of telefonisch via 024-3735740.